A magyar film: végtelen történet

77 magyar film

77 magyar film

Másnap, Janisch Attila filmje

Örvényben

2015. január 14. - Marx József

 

Janisch Attila az Árnyék a havon (1991) és a megosztott fődíjas Hosszú alkony (1997) után honunkban végleg „befutott”. A 2004-es szemlén a Másnap című filmje tarolt, hiszen a mű a fődíj mellé megkapta a legjobb operatőrnek (Medvigy Gábor), a legjobb férfi főszereplőnek (Gáspár Tibor) és a legjobb női mellékszereplőnek (Lázár Kati) járó elismerést is. Ami, persze, mindössze csak annyit jelent, hogy nagyobb figyelemmel kell követni Janisch Attila munkásságát, mint tennénk, ha kultúránknak csak szorgos munkása vagy önjelölt zsenije lenne. 

A figyelem szóra a Másnap esetében is különös hangsúly esik. A dramaturgia ugyanis azt a csavart tartalmazza, hogy a valóság és az álom, a megtörtént és az elképzelt azonos értékű képekben bomlik ki, és hiába Másnap a cím, a történések és a „nem történések” időrendje nem lineáris, mivel a film inkább ahhoz a négy nagy egységhez idomul, amelyet külön alcímekkel – az ég, a por, a szél, az út – tagolt a rendező.

gaspar_masnap.jpg

 A talányos Idegen (Gáspár Tibor első telitalálatos filmfőszerepe)

A Másnap tehát metszeteket mutat fel a tudat és a tudatalatti világából. Hogy azért legyen tétje is ennek a műveletnek, a központi kérdés nem csekély. Úgy is fel lehet tenni, vajon megragadnám-e az alkalmat, hogy kiéljem azt a sötét vágyamat, amit Luis Buñuel is ábrázolt az Egy szobalány naplójában (1964), ahol az áldozat egy 12 éves kislány. Természetesen nem új felismerésről van szó, az „állat az emberben” elképzelése igen régi, megírta a „tudományos realista” Émile Zola is. Nála az állat így mocorog az emberben: „Jacques sajgó lábbal lerogyott a vasúti pálya szélén, görcsös zokogásban tört ki, hason fekve fetrengett a földön, arcát a fűbe temetve. Istenem! Megint rájött ez a rettenetes kórság, amiből – úgy hitte – kigyógyult! Igen, meg akarta ölni, megölni a lányt! Megölni egy nőt! Megölni egy nőt! Ez zakatolt a fülében ifjúsága távoli mélyéből a vágyakozás egyre növekvő, őrjítő lázával. Ahogy a többiek a kamaszkor ébredezésekor arról ábrándoznak, hogy nővel háljanak, őt veszett vágy fogta el, hogy megöljön egyet.” (Állat az emberben, Antal László fordítása.) A Másnap, persze,ennél a megoldásnál sokkal finomabb, mondhatni modernebb. Amit Janisch Attila ábrázol, az lehetne akár a jungi Schatten is. Továbbá a „veszett vágy” robbanásához ma már megfelelő, lehetőleg buñueli környezet kell. Persze, a szocializáció, amelynek része az embereket többé-kevésbé terrorizáló etika (például valláserkölcs) elfogadása, az efféle vágynak még a legcsekélyebb megnyilvánulását is tiltja. Hogy a pedofília ennek ellenére létező jelenség, annak okait nem itt kell fejtegetni

Kor és környezet

 

Janisch Attila és forgatókönyvírója, Forgách András a környezetet és a kort úgy választotta ki, hogy az már önmagában is magyarázat legyen. A filmen ehelyütt és ekkor minden megtörténhet. Egyfelől olyan természeti miliőt választottak, amelyben emberkéz csak romos épületeket, lepusztult majort hagyott maga után (kivéve egy aratás előtt álló nagy búzamezőt). Másfelől a film „valós idejét” úgy határozták meg, hogy az inkább múlt idő legyen, mintsem jelen idő. Ezt a film elején a szétesőben lévő Csepel teherautóról és az 1955–57 között gyártott Dongó segédmotorról könnyen leolvashatjuk, már azok, akik láttak ilyen autót és segédmotort. Aki pedig nem látott, az a jelen időből nézve akár még régebbi ócskavasnak gondolhatja őket. Egyébként az idő meghatározása mindössze tényleg csak annyiban érdekes, hogy a történet nem ma játszódik, de ez az időmeghatározás a főhős tudatmetszeteire semmi hatással nincs. Röviden: a Másnapból hiányzik a sokszor számon kért és még gyakrabban tollban maradt szociológiai meghatározottság. Annál inkább játszik a természet, amely hol dús, hol kiégett, hol vízparti televénnyel gazdag. „Közös nevezőt” mindössze az utak jelentenek, a poros, talán még bekötő útnak se nevezhető földszínű szalagok. Nem túlzás azt állítani, hogy Janisch Attilának és stábjának sikerült sok helyszínből olyan Magyarországot összeállítani, amelynek szokatlanul nagy a mélysége, és inkább hasonlít az amerikai filmek végtelen tájaira, mint a magyar filmekben megszokott miliőkre, amelyekben – hacsak nem skanzenben játszódik – rendre távolban egy templomtorony (vagy egy hidroglóbusz) látszik. De szükség is van ilyen környezetre, mert ebbe a világba érkezik – távoli rokona után maradt örökséget, egy házat átvenni – az Idegen (Gáspár Tibor), aki biciklivel, majd gyalog járja be az igazából egymáshoz topográfiailag nem kötődő épületeket, és találkozik az ott lévő emberekkel. Az Idegent a titokzatosság légköre veszi körül, amelyet Janisch Attila viszonylag egyszerű eszközökkel teremt meg: ismerik, vagy nem ismerik, járt-e már erre, vagy most van itt először, várták már, vagy ellenkezőleg, váratlanul jelent meg stb. Az Idegennek a legfőbb tulajdonsága a szemlélődés. Rögtön az elején egy vitát les meg: az Apa (Ujlaki Dénes) kiráncigálja a lányát a táj legmagasabb épületéből, egy elhagyott toronyból, ahol a Lány (Derzsi Borbála) elbújt barátjával, Simonnal (Czeczó Sándor). A lány olyan, mintha a magyar Lolita lenne. „Végzetesen vonzó” – mondaná írónk, Émile Zola, de az Idegen úgy tapasztalja, hogy a „bennszülöttek” viszonya a nőkhöz meglehetősen egyoldalú. Minden, csak nem harmonikus. Egyfelől nőkben pusztító képességeket tételeznek fel, másfelől ordenáré hangon próbálják megalázni meg őket. Az Apa sincs másképp a lányával, gyűlöli, hiszen születéskor anyját úgymond megölte. Mivel a filmen ábrázolt többi nő képes megvédeni magát, ezért egyértelmű, hogy az emberben élő Árnyék (a „másik”) áldozata csak ez a lány lehet. 

A thriller 

 

De ki a gyilkos? Azok a helybéli férfiak, akiknek a szeme sem áll jól, beleérve az Apát is, aki a lányt állandóan megöléssel fenyegeti? Vagy talán az Idegen, aki épp az előző nap végrehajtott gyilkossága miatt olyan zavart „másnap”? Vagy a kocsmáros (Szarvas József), esetleg a szidalmai közepette elalvó Bérlő (Derzsi János), de még az sem lehetetlen, hogy Simon a tettes, hiszen az Idegen az ő lakhelyén például nyúzott birkafejet talál, márpedig a gyilkosságnál birkafej és csigaházakból készített lánc is szerepet játszik. Kétségtelen, a film műfajilag a thrillerből is merít, persze, olyan nagy mintát követve, mint Alfred Hitchcock. Az atmoszférában példaszerű az egzisztencialista Angst (a nem Lét) érzetének megteremtése, nem utolsó sorban a zene révén, amelynek effekt zajait maga a rendező állította elő, és azokat merészen Ligeti György zenéje mellé tördelte. A filmet mégsem lehet teljesnek mondani. A posztkafkai alkotások egyik gyerekbetegsége, a gondolati töredékesség fenyegeti. 

A perről pontosan tudjuk, hogy Franz Kafka mit modellezett. A legegyszerűbb olvasatban is az egyén és az úgymond láthatatlan hatalom viszonyát. Janisch Attila modellje, noha atmoszférája szinte hibátlan, nem ilyen magától értetődő. Ezt feltehetőleg ő maga is érezte, és ezért desifrírozta a filmet. Szembeötlő metaforával ugyanis jelezni kívánta, hogy a vásznon mi folyik. A Lány a birkák őrzése közben labirintusjátékkal szórakoztatja magát, majd a gyilkos rálépve a játékra, betöri a fedőüveget. Persze, nem a Thészeusz-monda valamiféle újraírásáról van szó, hiszen annak szereplőit (vajon ki lenne például Ariadné) nem lehet a filmben beazonosítani. Janisch Attila azonban, helyesen, úgy gondolhatta, hogy ezzel a metaforával még az együgyűeknek is leesik a tantusz: megértik, a dramaturgia nem lineáris, az okok és a következmények nem egymást követik, hanem egy szabályos ív mentén akár föl is cserélődhetnek, azaz az előadás modora körkörös. A történet tehát egyfajta Maelström (ld. Edgar Allan Poe: A Maelström poklában), amely lassan indul, de a végére felgyorsul, hogy legyőzve a nézők ellenállását, fekete mélységébe szippantsa be őket. Janisch Attila tehát olyan elvet valósít meg, amelynek elvszerűsége fölöttébb nyilvánvalóvá válik. Így már-már parodisztikusan hat, amikor az Idegen a szél című fejezet elején bemondja: „Olyan, mintha el sem indultam volna.”

Főhajtás Fehér György előtt

 

Ilyen mondatok bizony nem hangoztak el Fehér György iskolateremtő filmjében, a Szürkületben (1990), amely a thriller műfaját a legfilmszerűbb módon, képekkel és ritmussal bombázta halálra. Janisch Attila nem tagadja, hogy tanult Fehér Györgytől, hiszen másik példaképe, Tarr Béla is tanult tőle, de a Másnap esetében olyan sterilitást érzünk, amely sem Fehér Györgyre, sem Tarr Bélára nem jellemző. Ennek talán az lehet az oka, hogy Janisch Attila hősei a bűn létállapotát élik meg, és nem a bűnben való akaratlagos létezést. Ami gyakorlatilag felmentést ad a bűntudat alól. A Másnapban a bűn „keresi meg” tettesét, és így a tettes a film belső etikája szerint nem elítélhető. Hogy esetleg meg sem történt a gyilkosság? Ebből a szempontból érdektelen. A vallások híveiket a bűnre vezető alkalom elkerülésére szólítják fel. (Lásd a gyónás utáni bánatimát.)

 P. S. Janisch Attila úgymond életművét a Másnap bemutatója idején a Filmvilág terjedelmes és felkészült tollból származó tanulmányban tisztelte meg. Az elemzés egyik sarkalatos pontja így hangzik: „Janisch elbeszélésmódja arra kényszeríti a nézőt, hogy letérjen a történet racionális értelmezésének, pontosabban értelmezhetőségének útjáról, s ezzel ne az események bármily különös fordulatára figyeljen, hanem a történések, ha tetszik, a puszta tények között megnyíló résekre. A vagy-vagy, az is-is közötti kötőjelre.” (Gelencsér Gábor: Janisch Attila filmjei. Határ-esetek. Filmvilág, 2004. 11. sz.) Mármost, lehet-e a nézőt kényszeríteni? Vagy csak szépen meg lehet kérni, hogy adja át magát ne csak a megszokottnak, hanem a különösnek is. Jelen esetben vegye észre, hogy az élet, még a leghétköznapibb is, tele van irracionális fordulatokkal. Nem tudsz felkészülni rájuk, mert váratlanul törnek rád. Világos, ezért is irracionálisak. Manapság különösen, hiszen a politika tényleg arra kényszeríti az embereket, hogy ne a szemüknek higgyenek, hanem a felülről kapott sugallatoknak. Aztán az is eléggé irracionális, hogy ilyen erős pályakezdés után eltelt tíz év, és újabb mű nincs. Pedig Janisch Attila nem tűnt el. Létezik, szervez, a moziról, színházról elmélkedik, és tiltakozik az ellen a filmes rendszer ellen, amelynek valóságos szimbóluma az ex hollywoodi producer celeb. De a film helyzete Janisch Attila számára nem a legnagyobb tétel. Egy nem is olyan régi interjúban mondta: „Rajta vagyunk a ceaușescui úton – minden vonatkozásban. Már csak az a kérdés, milyen hosszú ez az út, amely végül elvezeti az alávetetteket a felismerésig.” (Janisch Attila: Az alávetettek lázadása. Magyar Narancs, 2014. május 4.) Meg is kövezték érte. A a kompromisszumokra kész barátok ilyenkor a fejükhöz kapnak: "Jaj, Attila, miért töröd magad? Így nem fognak szeretni ott fenn. Nem akarsz filmet forgatni?"

A bejegyzés trackback címe:

https://77magyarfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr187074425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Janisch Attila 2015.01.15. 01:57:23

Kedves Jóska!
Bár minden nézője a filmnek így gondolta volna!
Írásod olyan pontos, mintha a filmünk elgondolásának, megírásának, és létrehozásának minden fázisában velünk lettél volna.
Kubrick The Shining-ja arra is taníthat minden jövendőbeli alkotót, hogy ne foglalkozzon a fimbe rejtett titok megfejtésének könnyűvé, nyilvánvalóvá vagy akár lehetségessé tételével, elégedjen meg azzal, hogy az állítás ott van valahol a műben, mégha olyan mélyre ásva (rejtve) is, mintha a Szaharában ásta volna el, jeltelenül. Ezt lehetne a nező lenézésének is tekinteni, sokszor ideshaza így bölcselkednek a kevéssé bölcsek, valójában Kubrick gesztusa számomra inkább valamiféle nagyvonalúságot jelent. Mintha azt mindaná: "Ami van, az akkor is van, ha nem látjuk. A létezéshez nem kell a felmutatás, ahogy a felmutatás nem feltétlenül jelent létezést. Amit megpillantunk, nem fog inkább létezni attól, hogy megpillantjuk és nem kevésbé addig, amíg nem láttuk meg."
Tehát, amikor egy lineáristásra és az elbeszélések logikájanak kétdimenziósra préselésére berendezkedő világban az ember (alkotó?) arra vetemíti magát, hogy szabálytalan legyen, kalkulálnia kell a riadt vagy értetlen tekintetekkel. De ez nem jelenti azt, hogy ne számitana értekes kincsnek, bátoritó, biztató jelnek, amikor egy-egy értő szempár tekint a csendesen elpihenő (el)rejtőző filmre.
Szóval nagyon köszönöm ezt az írást, meghallva persze a benne lévő, az elemzéshez hasonlóan érzékeny kritikát is.

Janisch Attila 2015.01.15. 01:58:24

(Folyt)
Kb. 12-14 éves korom óta kísértett ez a történet, amely részben egy Robbe-Grillet regény motívumain alapul. Olyannyira így van (márminthogy ennyire régóta kísért), hogy azt is mondhatnám, azért lettem filmrendező, hogy ezt a filmet elkészítsem. Persze egy film a legritkább esetben lesz végül olyan, amilyennek azt az ember megálmodja. Ez sem olyan. Még most sem, holott ez már a második kísérlet volt, hogy elmondjam, ami ennek kapcsán a részemről (a számomra) elmondandó volt. Először a diplomamfilmemben futottunk neki (akkor még Andorai Péterrel az Utazó szerepében, az írótárs Forgách András akkor is most is, ahogy minden filmünk közös munkánk vele). Az akkor adott harmincöt percnyi hossz persze inkább csak egy vázlatra futotta, amely ráadásul lineárisan, kevésbé elvontan járta körül (vagy helyesebben: szeti át, lévén egyenesvonalúan) a problémát. Nem véletlenül került hát elő két korábbi filmünk szakma tapasztalatával gazdagodva ismét ez a történet.
Be kell valljam, hogy amikor belekezdtünk a filmbe, én magam alaposan félrenéztem a helyzetet. Azt gondoltam, hogy a Memento és a 21 gramm és más hasonló, nonlineárisnak vélt filmek után a nézőnek már nem jelent majd különösebb gondot egy olyan film befogadása, amelyben megszüntetjük az időt. Gondot jelentett. Valójában csak ezt a filmet készítve értettem meg magam is teljesen tudatosan, hogy a nonlinearitás, bár úgy tűnik, mintha az elbeszélés időrendiségére, idővonalára vonatkozna, valójában - ahogy Te is írod - nem az időről, hanem az oksági összefüggések felcserélődéséről, felcserélhetőségéről szól. Egy másfajta életszemléletről, egy másfajta logikáról. Az idő csak az eszköz ahhoz, hogy ehhez a másfajta logikához eljussunk. Eszerint a Memento pl nem nonlineáris, hanem lineáris elbeszélés, amelyben az idő 10 percnyi csomagokban halad visszafelé, a végállapotból a kezdetig. A logika azonban az idő megfordítottsága ellenére is következetes marad, okot okozat követ.
A Másnap (az angol címe - ez volt meg előbb - sokkal találóbb: After The Day Before) esetében azért volt szükség a nonlinearitásra, mert csak így lehetett ábrázolni azt a kettősséget, miszerint az elkövetett bűnnek egyszerre van külső oka, amelyből mint okozat következik (ez a film nézési idejének látszólagos olvasata), de ugyanakkor az okozat mégis hamarabb, valójaban az okot megelőzve következik be, ha a film történéseit a valódi (egyébként feltárható linearitás szerint) vesszük sorra, ez pedig az elkövetőben már eleve meglévő belső okra, hajlamra, szándékra utal. Egy bűn, amely már akkor megtörténik, mielőtt elkövették volna. Egy láthatóvá lett történés mögött, ott az akár mindvégig láthatatlanul megbúvó valódibb (vagy legalább olyan valódi) történés. Ennek a kettősségnek az ábrázolása volt számomra a fontos, és ezt tette lehetővé ez a forma.
Egy kedves filmrendező barátom, Bollók Csaba azzal fogadott egyszer: "Attila, baj van! Egy heti munkával lineárisba tettem a Másnap történéseit, de nem stimmel a dolog. A gyilkosság korábban történik."Mondtam erre Csabának: "Baj akkor lenne, ha most azt mondtad volna: úgy is logikus volt a rend." - Az igazi nonlinearitásnak ugyanis nincs igazi lineáris megfelelője. A lineáris és nem lineáris elbeszélés, mint két egymástól elkülőnülő, egymásból nem is betekinthető dimenzió (egyik nem értékesebb a másiknál - nem erről van szó), egymásba nem konvertálhatóak.
Hát valahogy igy történt, hogy a Másnap-ban, szerény kísérletként megpróbáltunk újra bekukkantani az elbeszélés lehetőségeinek ebbe a másik dimenziójába, amelyet mindezideig talán a legtökéletesebben és utánozhatatlan eleganciával Alain Resnais-nek sikerült megjelenítenie - hát perszehogy a nonlinearitás apostolának számitó Alain Robbe-Grillet mikrorészletezett forgatókönyve alapján!!!! - a Tavaly Marienbadban című remekműben.

Janisch Attila 2015.01.15. 01:59:25

(Folyt)
Még valami, ami az írásodról jutott most eszembe:
Mindig meglep, hogy bizonyos motívumok, amikor belekerülnek egy filmbe, ott hogyan szervülnek. Sok-sok véletlen motívum (is) kerül be egy szerkezetbe, amelyek a számos tudatosan kiválasztott motívum között, ösztönösen, olykor kényszerből, vagy véletlenül lesznek a film vizuális vagy tárgyi világának a részévé. Példa erre az általad is említett labirintus játék. Ez a diplomafilmes korai verzióban bukkant fel először. Egyszerűen azt akartam, hogy a kislány valamivel múlassa az időt, amíg a birkákat őrzi, játszon valamivel, de ez a valami vizulisan is jól ábrázolható, képszerű és érdekes legyen. A labirintusjáték (akkor egy sárga műanyag változatban) teljesen véletlenül akadt a kezembe egy falusi búcsúban. Egyszerűen megtetszett. Semmilyen jelentést nem tulajdonítottam neki. Abban a változatban talán nem is lett olyan komplex jelentése, amiként azt Te megfogalmaztad már a Másnapra vonatkozóan. A Másnapba pedig azért került ismét bele a labirintusjáték, mert tetszett a forma, a kép, de még mindig nem gondoltam a jelentéssel. Más kérdés, hogy a Másnap körkörösen spirális szerkezetében ez a jelentés már megtöltötte a formát, egyfajta szimbólummá is téve azt, de a szándék a részemről még mindig kitartóan a formára irányult, a szimbólum "önmagát teremette", ami persze így nem igaz, de van olyan, hogy az ember maga is csak közben ismeri fel a jelentést, és akkor vagy hagyja, vagy megszünteti a formával együtt. Én meg hagytam. Általában hagyni szoktam. Sőt, amikor ilyen - kávázi önteremtő, önértelmező - rendszerek megjelennek a filmben (ez a vágás során történik), számomra nagyjából ez szokta jelenteni a munka végét. Ez ugyanis azt is jelenti (az én olvasatomban), hogy a rendszer pontjai úgy szervülnek egymássál, hogy újabb, nem tudatosan létrehozott szerveződéseket is teremtenek. Az önszerveződésnek ez a megjelenése valamiféle egész érzeteként jelenti, jelöli ki a munka végét. Pontosabban azt a pillanatot, amikor az ember elengedi (elengedheti) a filmet. Ez persze korántsem nem jelenti azt, hogy a film jó, vagy hibátlan lenne. De valamilyen formában mégis azt sugallja, egésszé vált. Készen egy film, mint tudjuk, soha nincs. De egésszé válhat.
A Másnapban van egy másik fontos, dramaturgiai kulcsszerepet betöltő motívum. Ez a kislány nyakában lévő lánc, amely zsinegre fűzött csigákból áll. A diplomamfilmemben még kis dobókockák voltak a zsinegre fűzve, de ezt a motivumot nem akartam mechanikusan átvenni, ezért mást szerettem volna. Hosszú idő keresztül a kislány pulóverén lévő gombokhoz hasonló gombokkal próbálkoztunk (ez volt a forgatókönyvben is), de sehogysem találtunk vizuálisan érdekes gombokat. Milyenek legyenek ezek a gombok, amelyek aztán a történet legváratlanabb pillanataiban és helyein bukkanak elő. Legyenek fényesek, gyönygházberakásúak? (merthogy jól láthatóaknak is kellett lenniük) - de mért lennének ilyen csili-vili gombok egy inyomorult környéken élő kislány pulóverén? stb.... szóval már majdnem a forgatásig jutottunk, amikor én még mindig elégedetlen voltam minden gombos variációval. Úgy tűnt csak rossz és kényszerű megoldás lesz, amivel nehéz volt megbékélnem.
Aztán egyszer - valahol a Cserhátban, Bánk határában, ahol egy vasúti sinpár talpfái között baktattam, keresve a jó helyszínt a filmben lévő vonatos jelenethez -, ahogy lepillantottam a lábam elé, megpillantottam egy kb. 1.5-2 cm atmérőjű kiszáradt, üres, fehér-fekete spirálban futó csigaházat. Felvettem a földről, és amint ott tartottam az ujjaim között, azonnal tudtam, hogy nem gombok lesznek a kislány nyakában, hanem ilyen csigházak. "Na, kezdhetem keresni az üres csigaházakat!" - gondoltam némi aggodalommal, akkor még attól tartva, hogy valami egyedi dologra bukkantam. De aztán, ahogy lenéztem ismét a földre, pontosabban a talpfák közötti zúzalékkővekre, kiszáradt, üres csigaházak százait, ezreit láttam magam körül. Nem először voltam ezen a helyszínen, de soha korábban nem láttam meg ezeket a fehérlő csigaházakat, pedig ott voltak addig is, hiszen ott vannak mindenütt, ahol vasúti sinek és talpfák vannak.
És mégis, a látható nem mindig látható, hiába látható. Kinek érdemes, lehet, kell hát megköszönni egy-egy ilyen rácsodlkozó pillanatot? Mondjuk azt, hogy a véletlennek? Ez talán jobban hangzik, mint amennyire nem igaz. De ha nem igaz, akkor meg mégis, hogy van ez? Ilyen pillantokban kap léket a megrögzött ateizmusom, hogy aztán gyorsan be is foltozzam ezeket a lékeket, miközben persze sóvárogva várom, hogy majd ismét valami hasonló meglepetés ("csoda") érjen.
Hinni, hitetlenül - kicsit sunyi remény.
Dehát ilyen gyarló vagyok - hiszen ember.

Kedves Jóska! Nagyon köszönöm az írásodat.
Talán nem untattalak e hosszabb válasszal, amelyet baráti viszonzásul írtam Neked!
Ölelés,
Attila

ludwigvan 2015.01.15. 11:18:50

Na, hogy ne csak Janisch Attila szóljon hozzá az íráshoz, én is ideböffentek valamit. Először a Mementóval kapcsolatban: való igaz, hogy az egy tökéletesen összálló film, ezért rossz példa is. Ez a film inkább olyan akart lenni, mint a Twin Peaks, a Lost Highway vagy a Eyes Wide Shot. Ezek viszont sikeres alkotások voltak, tehát nem a befogadót kellene kritizálni, hanem abba belegondolni, hogy a Másnap miért nem lett az. Meg is mondom. Azért, mert a pestieknek annyira tetsző, de valójában csak a képzeletükben létező Nagy Magyar Vidéki Valóságot választotta helyszínéül. Ettől az egész unalmas és ellenszenves lett. Senki se akar bunkó tanyasi parasztokról filmet nézni. Legalábbis kevesen.
Magához az íráshoz pedig azt fűzném hozzá, hogy érdekes volt olvasni, ahogy Hitchcocktól Buñuel-ig felsorolta a rendezőket, Zolától Kafkáig az írókat, de elfelejtette megemlíteni azt az író/rendezőt, aki valójában a film történetét írta. Én személy szerint azért haragszom különösen a Másnapra, mert sajnos csak később olvastam a Kukkolót, aminek úgy lőtte le a poénját, hogy a nagyszerűségéből viszont semmi sem maradt, csak a már említett végelenül unalmas tanyasi élet, az unalmas és bunkó tanyasi parasztjaival.

Janisch Attila 2018.08.14. 13:45:11

Az előttem jó régen szóló ("ideböffentő") (szerény) ludwigvan nicknevű kommentelő kétszer is lebunkózza a "tanyasi parasztokat" és a vidéki embereket. Ez valszeg elsősorban őt jellemzi.
Egyébként pedig húsz évig magam is vidéki voltam és nem pesti, szóval a vidék nem csak a képzeletemben létezik,.
süti beállítások módosítása